Strona 1 z 1

Połączenie dwóch kas

: 2 paź 2020, o 07:59
autor: Korespondentka
Witam serdecznie. Proszę o podpowiedź w sprawie połączenia dwóch kas PKZP w jednym zakładzie pracy. Nasza aktualna firma kupiła dwa zakłady w których działają kasy, chcemy połączyć obie kasy co mamy po kolei zrobić. Tak samo mamy odrębne konta i padła propozycja przejścia do banku, który aktualnie jest bankiem zakładu pracy. I tu także mamy problem bo obie kasy posiadają prócz wkładów członków fundusz rezerwowy i zapomogowy i w jaki sposób to zrobić żeby nikt nie zarzucił nam że zrobiliśmy coś wbrew prawu. Proszę o pomoc, prawnicy w naszym zakładzie nie chcą wskazać konkretnie jak postępować.

Re: Połączenie dwóch kas

: 5 paź 2020, o 20:43
autor: Gt_
Witam,

Schemat mógłby wyglądać tak:
1. Każa z PKZP zwołuje walne w podobnym terminie, na którym podejmują uchwałę:
- w sprawie połączenia obu kas wskutek połączenia zakładów pracy;
lub
- w sprawie likwidacji jednej z nich i rozszerzeniu drugiej o pracowników pierwszej (jeśli to zakłady nadal stanowią odrębnych pracodawców - nadal mamy do czynienia z kasą międzyzakładową, nawet gdy oba zakłady działają w ramach grupy kapitałowej. Ale jeśli fuzja likwiduje jeden z nich i zostaje tylko jeden (NIP do ZUS'u) to wtedy kasa nie jest już międzyzakładowa).
lub
- w sprawie likwidacji obu. Nową kasę powołamy od początku po rozliczeniu zobowiązań każdej z nich osobno.

W przypadku połączenia jeszcze podejmujemy uchwały:
- w sprawie wyboru nowego składu zarządu i komisji rewizyjnej w połączonym składzie obu dotychczasowych kas;
- w sprawie ustalenia nowej polityki udzielania pożyczek i zapomóg z jakimś okresem przejściowym, podczas którego nie będą udzielane pożyczki i zapomogi, a da to niezbędny czas Zarządowi, Komisji Rewizyjnej oraz zakładom pracy na dostosowanie obiegu dokumentów;
- w sprawie następstwa prawnego dotychczasowych kas w nowej KZP (stare statuty pozostawiamy!! - nie niszczymy i nie wyrzucamy ich)

2. Statuty obu kas przestają obowiązywać np. 31.12.2020, a nowy statut z założeniami zatwierdzonymi na WZ po opracowaniu przez prawników zostanie rozesłany mailem lub ogłoszony na stronach www wszystkim członkom. Ponadto na walnym zatwierdzenie nowego statut i zatwierdzenie sprawozdań finansowych zamykających rozliczenia każdej z KZP oraz zobowiązanie Zarządu (księgowej KZP) do otwarcia nowych ksiąg (Bilansu Otwarcia) z dniem rozpoczęcia obowiązywania nowego połączonego statutu.

3. Osoby, które nie będą chciały kontynuować członkostwa mogą wypłacić swoje środki wg kolejności wpływów wniosków o skreślenie do 6 czy 9 miesięcy (by dać czas na ew. odzyskanie kapitału do funduszu oszczędnościowo-pożyczkowego) w przypadku lawiny odejść.

4. Nowe porozumienie z pracodawcą
5. Nowa polityka rachunkowości KZP
6. Nowa polityka ODO KZP
7. Nowy Zarząd upoważnia swych członków, komisję rewizyjną i osoby zaangażowane do przetwarzania danych i dostępem lub dysponowaniem rachunkami bankowymi.
8. Rachunki bankowe dotychczasowe powinny zostać zamknięte (w przypadku likwidacji kasy) lub w przypadku następstwa prawnego - nowa KZP będzie posiadała 2 a może i więcej rachunków płatniczych (co powinno być ujawnione i rozróżnione w Polityce rachunkowości i w planie kont, a potem również w sprawozdaniu rocznym). Dla "nowej" KZP radzi się otworzyć nowy rachunek w jednym z dotychczasowych banków tak by rozrróżnić nowe zobowiązania i spłaty od starych, a po jakimś czasie np. 2-3 latach (gdy wygasną dokumenty, w których był ten numer użyty) zamknąć nieużywane.
Jak chodzi o rachunki, to może być też impuls do przejścia na indywidualne rachunki członków w banku, tak by każdy mógł wpłacać lub spłacać na swój indywidualny rachunek bankowy powiązany z KZP, a nie na rachunek główny.

Powodzenia!

Re: Połączenie dwóch kas

: 6 paź 2020, o 05:40
autor: Korespondentka
Witam
Dziękuję bardzo za podpowiedź. Jeszcze mam pytanie dotyczące emerytów i rencistów będących czynnymi członkami PKZP, czy mają obowiązek wpłacać składkę lub czy składka może być dobrowolna.