Witam,
Czy wdrażając nowy Statut PKZP, jest konieczne uzgodnienie zapisów ze ZZ...
W ogóle nie ma obowiązku przedstawiać statutu ZZ, jeśli o to nie pytają. Nie ma też obowiązku jakiegokolwiek uzgodnienia - KZP jest niezależna i samorządna w swoich działaniach. Oczywiście konsultacje ze ZZ są dobrą praktyką, nigdy zaś formalnym obowiązkiem wynikającym z jakiś przepisów.
Pamiętać jednak należy, że
po zmianie statutu należy zapoznać z nim WSZYSTKICH członków (opublikować, udostępnić, upublicznić statut), a także przekazać go stronom zawartych umów w tym przede wszystkim PRACODAWCY oraz BANKOM. Jeśli zmiana statutu zmieniałaby warunki udzielonych już pożyczek to druga strona musi się na nie zgodzić indywidualnie (poprzez aneksy), ale najczęściej wprowadza się vacatio legis, aby umowy te same wygasły.
Jeśli przyjęty statut będzie zawierał paragrafy niezgodne z prawem (nieważne) lub, w ocenie ZZ, stwarzające niebezpieczeństwo - to wtedy powinien on, jako
nadzorca społeczny, wezwać Zarząd do zorganizowania nadzwyczajnego WZ, na którym przedstawił taką opinię (najczęściej podpartą niezależną opinią prawną) oraz złożył wniosek o odwołanie zarządu, nowe wybory czy zmianę przepisów. Gdyby jednak członkowie/delegaci zdecydowali się (pomimo świadomości działania na szkodę członków, ale może działając na korzyść np. delegatów) zachować nieważne, przyjęte wcześniej regulacje - to ZZ jako nadzorca społeczny - powinien zawiadomić o tym: sąd, prokuraturę, policję, administrację skarbową, państwową inspekcję pracy czy GIOD-a - zależnie od rodzaju nieprawidłowości. ZZ powinien zawsze działać na rzecz członków, nawet jeśli Zarząd czy Delegaci swoimi działaniami sankcjonowaliby coś innego.
Warto pamiętać, że pod względem prawnym: Uchwalenie nowego statutu oznacza zmianę dotychczasowego statutu.
KZP może mieć tylko jeden statut. Jeżeli zmienianym tylko jeden paragraf to zmiana jest z reguły dopisywana jako zmiana do statutu, jeśli zmieniamy wszystko (uchylamy stary i wprowadzamy nowy) to w praktyce uchylamy wszystkie artykuły, paragrafy i punkty starego zastępując je nowymi. W ostatniej części należy to odpowiednio zapisać, by nie utracić następstwa prawnego.
Ostateczna wersja Statutu została opracowana na podstawie zgłoszonych propozycji i jest gotowa do wdrożenia na Nadzwyczajnym Walnym Zebraniu Delegatów
Statut powinien być procedowany raczej w ramach zwyczajnego WZ, chyba, że zmiany, które będą nim wdrażane wymagają nadzwyczajnej "bezzwłoczności" albo są inne okoliczności wymagające nadzwyczajności.
Przypomnijmy, że zadaniami WZ jest uchwalanie statutu i wprowadzanie w nim zmian. Jest to zwykłe działanie WZC/WZD.
W sytuacji, w której doszłoby do np. nieprawidłowości i należy podjąć działania bezzwłoczne - wtedy należy zwołać zebranie NADZWYCZAJNE, najczęściej będzie to dodatkowe, drugie w ciągu tego samego roku. Z reguły zwyczajne zebrania odbywają się od początku marca do końca czerwca - zależnie od czasu potrzebnego księgowości na przygotowanie sprawozdania; zarządowi i komisji rewizyjnej na jego podpisanie oraz przygotowanie do zatwierdzenia właśnie podczas zwyczajnego zebrania. Jeśli chcemy wprowadzić zmiany w statucie, należy o tym poinformować odpowiednio wcześniej wszystkich członków, by samo WZ przebiegło już sprawnie. Zmiany wprowadzamy w sposób zamierzony więc trudno oczekiwać nadzwyczajności zebrania i uciążliwego w związku z tym dodatkowego (drugiego) zaangażowania członków / delegatów w ciągu roku i ekstra kosztów organizacyjnych, które spoczną na pracodawcy.
Dokument statutu jest JAWNY i powinien być dostępny dla każdego (nie tylko dla pracowników). Jego treść musi być znana członkowi, który potwierdza zapoznanie się z nim jeszcze przed przyjęciem do kasy w składanej deklaracji. Stad dobrą praktyką jest publikowanie statutów.
Powodzenia
Gt_