Polityka rachunkowości

Tutaj rozmawiamy o KZP.

Moderator: admin

Adria
Posty: 6
Rejestracja: 25 lut 2022, o 08:00

Polityka rachunkowości

Post autor: Adria »

W ustawie o KZP jest zapis, że pracodawca świadczy pomoc w zakresie prowadzenia rachunkowości. Zastanawiam się, czy to oznacza, że daje tylko osobę do obsługi księgowości, czy również to on wprowadza politykę rachunkowości. Jak dotąd wszystkie zapytane osoby twierdzą, że polityka leży po stronie Kasy. Ja mam wątpliwości, ale może niesłusznie. Może ktoś coś więcej wie na ten temat?
Awatar użytkownika
Fan_KZP_Poznań_001
Posty: 19
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:22

Re: Polityka rachunkowości

Post autor: Fan_KZP_Poznań_001 »

Jak samo określenie mówi Pracodawca "udziela pomocy". Kasa nie jest zobowiązana do korzystania z tej pomocy. To Kasa ustala z jakiej pomocy i w jakim zakresie chce z niej skorzystać. Prowadzenie rachunkowości można zlecić osobie trzeciej. Pracodawca powinien umożliwić potrącanie składek i rat z wynagrodzenia, jeśli tak zadeklarowali to pożyczkobiorcy i udzielać odpowiednich informacji o wykonanych potrąceniach lub niemożności ich wykonania. Prowadzenie rachunkowości przez pracownika wyznaczonego przez Pracodawcę i w sposób przez Niego narzucony jest niestety wynikiem słabej kondycji Zarządu i chęci działania po najmniejszej linii oporu. END
Adria
Posty: 6
Rejestracja: 25 lut 2022, o 08:00

Re: Polityka rachunkowości

Post autor: Adria »

Dziękuję za odpowiedź.
Gt_
Posty: 259
Rejestracja: 22 lut 2019, o 07:16
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Polityka rachunkowości

Post autor: Gt_ »

Witam,

Dodam tylko, że zgodnie z Ustawą o rachunkowości "Kierownikiem jednostki" dla KZP jest Zarząd KZP, a dla pracodawcy prezes, dyrektor lub zarząd tego pracodawcy. Skoro kierownik jednostki wprowadza "politykę rachunkowości" to jest to kompetencja zarządu KZP, ale ten nie robi tego samodzielnie (podobnie jak dyrektor czy prezes - sam nie spisuje polityki rachunkowości czy sprawozdań - tylko daje te zadanie Kryśce - głównej księgowej ;) albo zewnętrzenej kancearii rachunkowej ). Zarząd KZP zakres pomocy od pracodawcy ustala w Umowie z pracodwcą - stąd tam należy wymienić ile i jakie osoby są dla KZP potrzebne. Podobnie sprawa się ma jak chodzi o ewidencję. No może w bardzo małej KZP 15 osób - to zarząd może sam prowadzić ewidencję, ale jeśli urośnie kasa do set członków - to nawet kilka osób będzie skupione tylko na EWIDENCJI (nie na księgowości - to inna profesja). :-)

Powodzenia
Gt_
ODPOWIEDZ