Jeżeli KZP obejmuje więcej niż jednego pracodawcę to MKZP. Teraz ma 18 miesięcy na obowiązkowe dostosowanie statutu, nazwy, zgłoszenie do GUS - itd.
Ponieważ zgodnie z Ustawą o KZP art. 62 cyt.:
Art. 62. Kasa zapomogowo-pożyczkowa działająca na podstawie art. 39 ustawy zmienianej w art. 56, w brzmieniu dotychczasowym, z dniem wejścia w życie ustawy staje się KZP.
Art.7 ust. 3. U jednego pracodawcy może działać jedna KZP. Siedzibą i adresem KZP są siedziba i adres pracodawcy, u którego została ona utworzona.
Art. 8 ust. 2. Do międzyzakładowej KZP stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące KZP.
z istotną zmianą, że:
Art. 8 ust. 3. Siedzibą i adresem międzyzakładowej KZP są siedziba i adres pracodawcy, u którego odbywają się posiedzenia zarządu.
Biorąc pod uwagę, że to:
Art. 21. Do kompetencji walnego zebrania członków należy:
1) uchwalanie statutu KZP i wprowadzanie w nim zmian; (...)
9) podjęcie uchwały o dostosowaniu struktury organizacyjnej KZP w związku ze zmianą struktury organizacyjnej pracodawcy;
10) podjęcie uchwały o przekształceniu.
przyjmując, że samą zmianą struktury jest jej właściwe określenie wg kryteriów nowej ustawy (np. 1 KZP obejmuje 2 pracodawców, lub 2 KZP działają u 1 pracodwacy) i dalej:
Art. 67. KZP w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy dostosuje swój statut do zmian z niej wynikających.
A zgodnie z Ustawą o KZP art. 7 ust. 5 cyt.:
5. W dniu podjęcia uchwały o przekształceniu:
1) osoby będące członkami KZP w dniu podjęcia uchwały o przekształceniu stają się członkami międzyzakładowej KZP;
2) wpisowe i dotychczasowe wkłady członkowskie w KZP stają się wpisowym i wkładami członkowskimi w międzyzakładowej KZP.
Ponieważ PKZP-y "stały się" KZP-ami, a MPKZP "stały się" MKZP-ami, ale możliwe są również i inne przekształcenia tj. np. 2 PKZP-y stają się jednym KZP, lub PKZP stanaje się właśnie MKZP NAWET, jeśli z dotychczasowych uchwał to nie wnikało to teraz mają one obowiązek dostosowanie swego statutu, struktury, nazwy i powiadomienia GUS.
Co robi trochę bałaganu. Bo dawna "PKZP" - działała jako nowa "MKZP", więc mamy kolizję dwóch przepisów w ustawie:
- przejściowego - z którego wynika obowiązek odwzorowania stanu faktycznego w statucie i właściwego dostosowania własnej struktury, w tym np. połączenia lub likwidacji kilku kas jeśli działałyby u jednego pracodawcy itd. (i na to mamy 18 miesięcy).
- ustrojowego - zawartego w przepisach ogólnych ustawy o KZP, mówiącego jak i w co może przekształcać się nasza organizacja tj. z KZP (działającego już wg nowych przepisów) może powstać MKZP - też oparty o nowe przepisy.
Dla porządku dodam jeszcze:
- przepis przejściowy o 18 mc na dostosowanie statutu to przepis szczególny, którego należy użyć jednorazowo, bez obowiązku zachowywania przepisu zwykłego tj. o przekształceniu, gdyż formalnie takie przekształcenie NIE NASTĘPUJE, a dotychczasowa PKZP była w istocie MPKZP, która, we właściwym czasie, nie dopełniła swoich obowiązków. W takich przypadkach zawsze należy brać pod uwagę stan faktyczny, a ten w przypadku objęcia więcej niż jednego pracodawcę usługami PKZP świadczy za MKZP jednoznacznie.
Podsumowując, uchwała Walnego Zebrania dostosowująca statut do nowej ustawy będzie musiała jednocześnie zmienić nazwę i pracodawców, których obejmuje swoim działaniem czyli, w praktyce zaległą legislacją przekształcającą PKZP w MPKZP (lub KZP w MKZP). Od strony formalno-prawnej będzie to oczywiście tylko dziłanie dostosowujące statut do ustawy, a nie decyzja o zmianie sposobou funkcjonowania (która została już podjęta w momencie przyjęcia pierwszego członka od innego pracodawcy). Nie będzie więc formalnej uchwały o przekształceniu.
Jeśli Walne Zebranie doszłoby jednak do przekonania, że nie chce juz obejmować innych pracowawców i po podjęciu uchwały o dostosowaniu statutu nie znajdą się tam zapisy o tym, że członkami mogą być osoby świadczące pracę za wyngarodzeniem od innych pracodawców a w konsekwencji wyrzuci członków od nich - to będzie mogła dokonać zgłoszenia nie jako MKZP ale KZP. Ustawa odróżnia obie formy prawne tak jakby, były to podmiotmy kompletnie odrębne.
Na koniec dodam, że termin wg ustawy o statystycy publicznej na takie powiadomienie po zminie to według tej ustawy "7 dni" (jeśli już wcześniej został im nadany numer statystyczny (REGON) alb jeśli zgłoszenie następuje z nadaniem numery to "14 dni". I znowu byłby te terminy obowiązujące również i w tym przypadku (przekształcenia lub nieprzekształcenia), gdyby nie to, że zgodnie z Ustawą o KZP art. 67 - obowiązek ten został jednorazowo OPÓŹNIONY na 18 miesięcy (nie mylić z 18 miesiącami na dostosownie statutu) - terminy choć zbieżne wynikają z innych przepisów więc nie są skorelowane. Możemy dziś uchwalić zmianę statutu a powiadomić GUS za 10 miesięcy lub odwrotnie (!). I jeszcze sam przepis:
Art. 66. Zarząd KZP w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy złoży wniosek do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 955), o zmianę danych objętych wpisem do tego rejestru.
Aby mieć jasność co do terminów to dodam, że:
Ustawa weszła w życie: 11.10.2021 roku a więc terminy (OBA) - 18. miesięcy upłyną:
11.04.2023 roku
(i nie przedłużą się ze wzgledu na wolne, bo to jest WTOREK
)