Likwidacja Kasy
: 24 sty 2023, o 09:55
Dzień dobry.
Wiem, że temat był wałkowany na forum kilkukrotnie ale mam jeszcze kilka pytań ws. likwidacji kasy.
Oczywiście takie ogólne: o czym koniecznie trzeba pamiętać?
1) BANK
Jak praktycznie rozwiązać taką sytuację: Na podstawie art. 45 ustawy o KZP Komisja Likwidacyjna wstępuje w prawa i obowiązki zarządu oraz KomRewu. W banku do "zarządzania" rachunkiem bankowym przypisani są członkowie Zarządu (+ dostęp do rachunku internetowego posiada księgowy Kasy). Skoro na podstawie art. 45 KomLikw wchodzi w obowiązki Zarządu to czy konieczne jest (krótkoterminowa) zmiana osób upoważnionych do zarządzania rachunkiem i to KomLikw powinien zamknąć na koniec rachunek w banku? Czy może to zrobić Zarząd na podstawie jakiegoś upoważnienia od KomLikwu?
2) ARCHIWIZACJA
Gdzie finalnie przekazać wszystkie dokumenty z likwidacji Kasy? (Pewnie złożymy to do archiwum pracodawcy ale czy to dobrze?) Kto właściwie będzie zainteresowany w jaki sposób ta likwidacja została przeprowadzona? - Kto będzie chciał w tym w przyszłości grzebać?
3) TERMINY
Jak wygląda sprawa terminów?
Zakładam że WZ podejmie uchwałę o rozwiązaniu kasy dnia 03-02-2023. Czy można wyznaczyć datę likwidacji - np. 01-03-2023 r.? (Dałoby to czas na spłatę zobowiązań przez członków...). Co z uprawomocnieniem tej uchwały?
Zakładam że Walne Zebrania podejmie uchwałę o rozwiązaniu Kasy 03-02-2023 r. Artykuł 46 wyznacza 3 miesięczny okres zgłaszania roszczeń przez wierzycieli. Czy można skrócić ten okres? Przecież wierzycielami Kasy są jedynie zakład pracy, sami członkowie i bank (jakieś prowizje, opłaty itp.). Członkowie i zakład dowiedzą się o likwidacji praktycznie w momencie WZ, a bank wszystkie swoje roszczenia realizuje praktycznie z automatu pobierając opłaty z konta Zakładam że innych wierzycieli nie mamy. Nikt i tak się nie zgłosi przez te 3 miesiące...
4) KSIĘGOWANIE
Jakie księgowania muszą być wykonane w momencie podjęcia decyzji o likwidacji kasy?
5) INNE
Czy za okres od 01-01-2023 do momentu podjęcia uchwały o likwidacji Kasy KomRew powinien przeprowadzić kontrolę (Art. 28 ust. 4.)
Przepraszam za słowotok i jeśli jakieś pytania wydadzą się trywialne Na swoja obronę powiem, że jestem księgowym który do tej pory wchodził w buty Zarzadu i KomRewu a teraz będę musiał wejść w buty KomLikwu i nie czuję się z tym najlepiej
Wiem, że temat był wałkowany na forum kilkukrotnie ale mam jeszcze kilka pytań ws. likwidacji kasy.
Oczywiście takie ogólne: o czym koniecznie trzeba pamiętać?
1) BANK
Jak praktycznie rozwiązać taką sytuację: Na podstawie art. 45 ustawy o KZP Komisja Likwidacyjna wstępuje w prawa i obowiązki zarządu oraz KomRewu. W banku do "zarządzania" rachunkiem bankowym przypisani są członkowie Zarządu (+ dostęp do rachunku internetowego posiada księgowy Kasy). Skoro na podstawie art. 45 KomLikw wchodzi w obowiązki Zarządu to czy konieczne jest (krótkoterminowa) zmiana osób upoważnionych do zarządzania rachunkiem i to KomLikw powinien zamknąć na koniec rachunek w banku? Czy może to zrobić Zarząd na podstawie jakiegoś upoważnienia od KomLikwu?
2) ARCHIWIZACJA
Gdzie finalnie przekazać wszystkie dokumenty z likwidacji Kasy? (Pewnie złożymy to do archiwum pracodawcy ale czy to dobrze?) Kto właściwie będzie zainteresowany w jaki sposób ta likwidacja została przeprowadzona? - Kto będzie chciał w tym w przyszłości grzebać?
3) TERMINY
Jak wygląda sprawa terminów?
Zakładam że WZ podejmie uchwałę o rozwiązaniu kasy dnia 03-02-2023. Czy można wyznaczyć datę likwidacji - np. 01-03-2023 r.? (Dałoby to czas na spłatę zobowiązań przez członków...). Co z uprawomocnieniem tej uchwały?
Zakładam że Walne Zebrania podejmie uchwałę o rozwiązaniu Kasy 03-02-2023 r. Artykuł 46 wyznacza 3 miesięczny okres zgłaszania roszczeń przez wierzycieli. Czy można skrócić ten okres? Przecież wierzycielami Kasy są jedynie zakład pracy, sami członkowie i bank (jakieś prowizje, opłaty itp.). Członkowie i zakład dowiedzą się o likwidacji praktycznie w momencie WZ, a bank wszystkie swoje roszczenia realizuje praktycznie z automatu pobierając opłaty z konta Zakładam że innych wierzycieli nie mamy. Nikt i tak się nie zgłosi przez te 3 miesiące...
4) KSIĘGOWANIE
Jakie księgowania muszą być wykonane w momencie podjęcia decyzji o likwidacji kasy?
5) INNE
Czy za okres od 01-01-2023 do momentu podjęcia uchwały o likwidacji Kasy KomRew powinien przeprowadzić kontrolę (Art. 28 ust. 4.)
Przepraszam za słowotok i jeśli jakieś pytania wydadzą się trywialne Na swoja obronę powiem, że jestem księgowym który do tej pory wchodził w buty Zarzadu i KomRewu a teraz będę musiał wejść w buty KomLikwu i nie czuję się z tym najlepiej