Przejęcie pracowników

Tutaj rozmawiamy o KZP.

Moderator: admin

BeataSt
Posty: 1
Rejestracja: 15 wrz 2023, o 11:06

Przejęcie pracowników

Post autor: BeataSt »

W jaki prawidłowy sposób przeprowadzić przejęcie członków KZP? W firmie A funkcjonuje KZP, w firmie B również funkcjonuje KZP. Firma A przejmuje część firmy B wraz z pracownikami (art.23') którzy są członkami KZP tejże firmy B. W jaki sposób prawidłowo rozliczyć przejęcie części członków (zaciągnięte pożyczki)? Co z umowami pożyczek zawartymi z KZP w firmie B (przejmowanej). KZP w firmie B nie będzie likwidowana, pozostaną w niej członkowie pozostający w zatrudnieniu w firmie B. Czy Kasa jest zobowiązana stosować zapis art. 23' kp? Czy możliwe byłoby, a może wskazane aby pożyczki były spłacane i rozliczone z wkładów w KZP firmy B? A do KZP firmy A przejęci pracownicy powinni złożyć deklaracje członkowskie i rozpocząć z czystym kontem?
Gt_
Posty: 259
Rejestracja: 22 lut 2019, o 07:16
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przejęcie pracowników

Post autor: Gt_ »

Zgodnie z ustawą o rachunkowość KZP obowiązuje pełna rachunkowość, a ta daje w każdym momencie i dla każdego członka możliwość określenia wysokości WKŁADÓW oraz POŻYCZEK, a także rozliczenia funduszy, dochodów, kosztów, wydatków, roszczeń oraz zobowiązań. KZP, która traci członków powinna otrzymać natychmiastową spłatę zobowiązań, ale też zwrócić posiadane wkłady członków, którzy mogą nie chcieć zrzeszyć się w nowej KZP (każda kasa może działać na innych zasadach co również może dotyczyć wysokości pożyczek czy minimalnego wkładu). Zarządy obu kas mogą jednak porozumieć się w tej sprawie i za zgodą i przyjęciem deklaracji pracowników nowego pracodawcy w nowej KZP "hurtowo" rozliczyć transfer wkładów osób niezadłużonych.
Przed "przejęciem" firmy zarządy obu KZP muszą zostać poinformowani o takich planach przez pracodawców, aby mogli odpowiednio wcześniej zabezpieczyć własny interes każdej z kas. Bowiem problem pojawi się w obu - KZP, która musi zmierzyć się ze skokowym wzrostem liczby członków, a co za tym idzie liczby udzielanych pożyczek lub wypłacanych zapomóg, oraz KZP, która traci członków - z powstaniem niespłaconych zobowiązań.
Po decyzji transakcji (nabycia / przejęcia / zbycia) części przedsiębiorstwa z pracownikami, którzy przeszli do nowej KZP nie ma podstawy prawnej, więc zarząd musi ich skreślić, ale spłata pozostałej po rozliczeniu wkładów pozostałej części od nich nie jest natychmiast wymagana i mogą spłacać pozostałą kwotę pożyczki na dotychczasowych warunkach. To może spowodować niewypłacalność KZP jeżeli pozostali członkowie zdecydują się wybrać swoje wkłady. Może też doprowadzić do zapaści w działaniu względem pozostałych członków dotychczasowej KZP więc to pracodawca powinien przekazać brakujące środki finansowe umożliwiające kontynuowanie zwykłego działania tej KZP. Mogą być to środki zarówno zwrotne (pożyczka) od pracodawcy dla KZP lub darowizna - obie formy zwolnione są opodatkowania, ale konieczne jest podpisanie odpowiedniej umowy pożyczki - a w przypadku darowizny - sformułowania umieszczenie w opisie przelewu "darowizna na rzecz KZP" i odpowiednie zaksięgowanie. Kwota oczywiście zależy od wolumenu traconych członków.
KZP "wzbogacona" nowymi członkami również będzie przeżywała kryzys - gdyż mogą ulec drastycznej zmianie dotychczasowe warunki udzielanych pożyczek (najczęściej przez jakiś czas w dół, a po ustabilizowaniu sytuacji w górę, w myśl zasady, że więcej członków, więcej środków, wyższe pożyczki lub dłuży okres spłaty - bo taka zależność występuje). Aby więc i powiększona KZP nie doświadczyła problemów związanych z przejęciem również i ona powinna otrzymać darowiznę lub pożyczkę.
By ponownie zostać członkiem KZP po zmianie pracodawcy art.23' niestety jest konieczne:
- zapoznanie się ze statutem docelowej KZP
- ponowne złożenie deklaracji członkowskiej w docelowej KZP i wskazanie obowiązującej minimalnej kwoty wpłat (lub dowolnie wyższej)
- wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych przez docelową KZP
- rozliczenie zobowiązań ze starą KZP (po rozliczeniu wkładu pożyczkę można spłacić jednorazowo, ale można kontynuować spłatę w ratach (skraca się czas spłaty, można w tym celu zawrzeć ugodę, ale nie jest to warunek konieczny) - Za to w docelowej KZP nie będzie się posiadało żadnego wkładu z dotychczasowej KZP!
- można się zwrócić do pracodawcy o pokrycie zobowiązań pracowników jako rekompensata związana z przejęciem i koniecznością zmiany KZP.

UWAGA! Członkostwo w każdej KZP jest DOBROWOLNE - nikt nie możne nas do KZP zapisać, ale musi nas skreślić jeśli nie jesteśmy już zatrudnieni dla pracodawcy przy którym dana KZP działa.
Anka
Posty: 10
Rejestracja: 24 mar 2015, o 14:29

Re: Przejęcie pracowników

Post autor: Anka »

Każde KZP ma swoją strukturę, zasady i dokumentację.
Jeśli pracownicy dawnej firmy B chcą zapisać się do KPZ w firmie A nie robiłabym problemu. Ich sprawa w jaki sposób zakończą swoje członkostwo w firmie B. Nie dokonywałabym rozliczeń między kasami.
ODPOWIEDZ