udapłość konsumencka

Tutaj rozmawiamy o KZP.

Moderator: admin

kukułka
Posty: 4
Rejestracja: 24 cze 2024, o 09:28

udapłość konsumencka

Post autor: kukułka »

Dzień dobry,
jakimi zaświadczeniami i oświadczeniami dysponują Państwo aby uchronić KZP oraz poręczycieli od ryzyka niespłacanych pożyczek w przypadku np upadłości konsumenckiej. W naszej kasie do tej pory stosujemy oświadczenie o wynagrodzeniu netto ale dziś mam przypadek, że nie ma z czego Panu potrącić raty ponieważ mimo, iż ma wysokie wynagrodzenie to spłaca również pożyczkę mieszkaniową z wysoką ratą oraz zajęcie komornicze o czym nie mieliśmy pojęcia. Zastanawiamy się jak to na przyszłość rozwiązać.
mkzp.pl
Posty: 137
Rejestracja: 4 lut 2021, o 07:12
Kontakt:

Re: udapłość konsumencka

Post autor: mkzp.pl »

Ustawa takiej regulacji nie przewidziała. Proponuję wpisać do statutu dodatkowe oświadczenie członka kasy, w którym zobowiązany jest do powiadomienia KZP o ciążących na nim zobowiązaniach. Myślę, że działanie tej osoby było w przypadku pożyczki z KZP bardzo świadome. Jakby się okazało dodatkowo, że pożyczkę otrzymał w gotówce lub na inne konto bankowe niż dotychczas (?!) to wszystkie elementy układanki znajdą się na swoim miejscu.
Tego typu postępowanie należy piętnować; prawdopodobnie zarząd może pokusić się o skreślenie "winnego" z listy członków (jest to przecież rażące działanie na szkodę KZP). Rozumiem, że konkluzja jest taka, że nie ma z czego spłacać pożyczki i wie, że KZP nic nie wskóra (chyba, że będzie ścigać poręczycieli lub wystąpi na drogę sądową...)
PS: u nas była ekipa, która miała liczne zajęcia komornicze, a MKZP traktowała jako niedoinformowanych " frajerów" - szybko się przekonali, że nie warto...
Gt_
Posty: 277
Rejestracja: 22 lut 2019, o 07:16
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: udapłość konsumencka

Post autor: Gt_ »

KZP ma świadczyć pomoc - to jej cel.
Zatem osoby, które popadają w kłopoty finansowe lub są "UPADŁE" nie mogą być pozbawiani tej pomocy, wręcz przeciwnie powinni POMIMO tego móc z niej skorzystać.
Oczywiście KZP nie jest zrzeszeniem filantropijnym - będzie działało dopóki będą pieniądze od członków - a członkowie będą wpłacać dopóki nikt ich nie zacznie oszukiwać czy okradać. No i czym więcej pieniędzy i członków tym większe możliwości i niższe ryzyko.

Ustawa o KZP przewidziała najbardziej czysto ludzki sposób - PORĘCZENIE. Nie jest to poręczenie kodeksowe (KC) tylko specjalne - "deklaruję, że zapłacę za kolegę cały jego dług w KZP, jeśli tylko jemu się odmieni i nie będzie już się mu chciało spłacać albo też nie da rady." I TO jest poprawna interpretacja sposobu działania KZP.
Każdy poręczający powinien mieć PEŁNĄ jasną informację KOMU i CO poręcza. Musi znać osobę i chcieć zapłacić, by kolega nie był ciągany po sądach i koszty zwrotu nie urosły x2. Poręcza to tak jakby sam brał pożyczkę i potem dawał czystą gotówkę tej drugiej osobie, póki może to spłaca (tak to trzeba zakładać) i wzajemnie - inni liczą że ja też będę spłacał.

Niestety zarządy nie analizują ani zdolności poręczeniowej ani pożyczkowej ani materialnej, ani nie zapisują w statucie poprawnie warunków pożyczki. Na gruncie przepisów (poprawnie implementowanych) zarządy NIE MUSZĄ analizować - bo dla wszystkich którzy przystępują do KZP ryzyko jest znane od samego początku. Zapisy warunków pożyczania pieniędzy MUSZĄ być zapisywane w STATUCIE a zarząd MUSI sprawdzić, czy osoby te zapisy spełniają. Np. w kwestii wynagrodzenia.

Pracodawca jest ZOBOWIĄZANY przekazać informacje na temat ZATRUDNIENIA - w tym WYNAGRODZENIA i nie chodzi o netto czy brutto - ale o wynagrodzenie. ZUS-owi czy US pracodawca nie przekazuje informacje o wynagrodzeniu brutto czy netto - ale o WSZYSTKIM co delikwent zarabia! Ze wszystkich umów i ze wszystkich tytułów, wykazując dany dochód w danym miesiącu (i tak przez cały rok). Naturalnie pracodawcy nie chcą tego robić czym łamią przepisy ustawy, ale tylko jeśli KZP określiła w statucie, że jest to informacja niezbędna.

Upadłość konsumencka może powstać już w 3 miesiące po niezapłaceniu jednego rachunku i może być zawnioskowana przez dowolnego wierzyciela! Więc to nie jakieś nie wiadomo co, ale popularny sposób ograniczania straty.

Mądry zarząd znajdzie ADEKWATNE dla danej kasy rozwiązanie - niestety działają POWSZECHNE rozwiązania.
ODPOWIEDZ