konsolidacja zakładu pracy
Moderator: admin
konsolidacja zakładu pracy
Witam zwracam się z prośbą o pomoc w następującej kwestii: od nowego roku (2015) następuje konsolidacja zakładów pracy w jedną organizację, w każdym z dotychczas działającym zakładzie funkcjonowała odrębna PKZP - co zrobić po mających nastąpić zmianach? Dodaję, że zakład który przejmuje inne zakłady posiada swoją PKZP. Czy jedynym wyjściem działając zgodnie z przepisami jest likwidacja poszczególnych kas zakładów przejmowanych i przejście do kasy funkcjonującej przy zakładzie przejmującym? Jeśli tak to czy istnieje możliwość funkcjonowania oddziałów jednej głównej kasy w poszczególnych zakładach? Bardzo proszę o pomoc i dziękuję!
Re: konsolidacja zakładu pracy
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie PKZP w zakładzie pracy może funkcjonować tylko jedna kasa zapomogowo - pożyczkowa. Także według mnie należy dotychczasowe kasy zlikwidować i przystąpić do kasy funkcjonującej w zakładzie przejmującego. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie aby utworzyć oddziały pkzp.
Re: konsolidacja zakładu pracy
Dziękuję za odpowiedź, jak utworzyć oddział PKZP? ma on swoje konto, prowadzi swoje rozliczenia, w jaki sposób przekazywane są środki z zakładu głównego?
za każdą wskazówkę bardzo dziękuję
za każdą wskazówkę bardzo dziękuję
Re: konsolidacja zakładu pracy
W praktyce można to rozwiązać w ten sposób, że filia (oddział) PKZP posiada własne organy tj. walne zebranie delegatów filii, zarząd filii oraz komisję rewizyjną filii, których kompetencje są analogiczne do organów "głównego" PKZP, a dodatkowo przekazują "do góry" informacje o ilości członków, udzielonych pożyczkach, jak również zarząd fili składa zarządowi PKZP do zatwierdzania sprawozdania i bilanse roczne. W celu zapewnienia przejrzystości w ewidencji wpływów i wydatków każda filia powinna posiadać oddzielny rachunek bankowy, co się z kolei wiąże z prowadzeniem odrębnej księgowości. Oczywiście to w jakim stopniu filia będzie działała niezależnie od głównego pkzp zależy od ilości członków, którzy byliby zapisani do oddziału pkzp. Trzeba też mieć na uwadze dodatkowe koszty utrzymania filii / oddziału pkzp, które będzie musiał ponieść pracodawca
- Aleksander
- Posty: 18
- Rejestracja: 24 sie 2013, o 18:08
Re: konsolidacja zakładu pracy
Proszę wskaż mi przepis, który pozwala na tworzenie oddziałów.Kasjer pisze: Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie aby utworzyć oddziały pkzp.
Re: konsolidacja zakładu pracy
Rozporządzenie nie mówi nic o oddziałach/ filiach PKZP. Tak jak wyżej pisałem wynika to z praktyki. W firmach wielozakładowych, w ramach których funkcjonują jednostki organizacyjne, które nie są samodzielnymi zakładami pracy, takie rozwiązanie jest stosowane.
Re: konsolidacja zakładu pracy
My też obsługujemy w związku z oprogramowaniem do PKZP duże firmy zatrudniające kilka tysięcy osób w całej Polsce w których jest zastosowane rozwiązane proponowane przez Kasjera.
Re: konsolidacja zakładu pracy
Dzień dobry, czy zgodnie z obecnie obowiązująca ustawą, mogą być oddziały PKZP, posiadające oddzielne zarządy, konta bankowe ale podlegające pod zarząd główny kasy?
Re: konsolidacja zakładu pracy
Rozporządzenie nie mówi, ale USTAWA już mówi
Wskazują na to przepisy ustawy o KZP, ale też przepisy o statystyce publicznej i możliwość tworzenia JEDNOSTEK LOKALNYCH.
- ponieważ możemy dostosowywać "strukturę organizacyjną", to ta może mieć formę właśnie jednostek lokalnych (filii).Ustawa o KZP:
Art. 21. Do kompetencji walnego zebrania członków należy: (...)
9) podjęcie uchwały o dostosowaniu struktury organizacyjnej KZP w związku ze zmianą struktury organizacyjnej pracodawcy;