Zasady tworzenia i funkcjonowania PKZP w zakładzie pracy szczegółowo reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy (Dz.U. 1992 nr 100 poz. 502).
Zgodnie z art. 2.2 niniejszego rozporządzenia w jednym zakładzie pracy może funkcjonować tylko jedna PKZP. W związku z tym jeżeli w danej firmie już funkcjonuje jedna Pracownicza Kasa Zapomogowo- Pożyczkowa to pracodawca nie ma obowiązku ponoszenia kosztów funkcjonowania kolejnych kas. Pracownicy pragnący zawiązać nową kasę zgodnie z przytoczonym artykułem powinni zrezygnować z tego zamiaru i przystąpić do już funkcjonującej w zakładzie kasy. Natomiast w firmach wielozakładowych, zrzeszających jednostki organizacyjne nie będące samodzielnymi zakładami pracy, mogą działać tylko oddziały PKZP, natomiast w przedsiębiorstwach wielozakładowych (np. konsorcjach) zrzeszających kilka zakładów pracy, gdzie każde z nich posiada osobowość prawną może działać tyle kas, ile jest tych samodzielnych zakładów pracy.