Zarząd jest organem wykonawczym i odpowiada za bieżącą działalność kasy zapomogowo-pożyczkowej. Członkowie zarządu pochodzą z wyboru uczestników walnego zgromadzania członków/delegatów. Kadencja trwa maksymalnie cztery lata. Zarząd musi składać się co najmniej z 3 członków. W trakcie kadencji członek zarządu może zostać odwołany z powodu niewłaściwego pełnienia obowiązków. W razie odwołania członka organu PKZP, zrzeczenia się przez niego pełnienia funkcji lub w razie ustania z nim stosunku pracy – przeprowadza się wybory uzupełniające.
Na pierwszym posiedzeniu zarząd wybiera ze swojego grona przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
Zarząd powinien spotykać się na posiedzeniach w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu. Z każdego posiedzenia zarządu sporządza się protokół.
Do kompetencji zarządu zalicza się:
- przyjmowanie nowych członków i skreślanie z ich z listy
- prowadzenie ewidencji członków PKZP,
- prowadzenie polityki w zakresie udzie lania świadczeń,
- przyznawanie pożyczek i usta lanie okresów ich spłat,
- podejmowanie decyzji w sprawie odraczania spłaty pożyczek,
- przyznawanie zapomóg,
- sprawowanie kontroli nad terminowym i właściwym dokonywaniem wpłat i wypłat oraz księgowanie tych operacji,
- podpisywanie dyspozycji pieniężnych i innych dokumentów,
- zwoływanie walnych zebrań członków,
- składania walnemu zebraniu członków sprawozdań z działalności bieżącej oraz przedstawianie bilansów rocznych do zatwierdzania,
- rozpatrywanie okresowych sprawozdań finansowych,
- reprezentowanie interesów PKZP wobec kierownika zakładu pracy,
- ustosunkowywanie się do wniosków i ustaleń komisji rewizyjnej,
- współdziałanie ze związkami zawodowymi oraz przedstawianie im raz w roku sprawozdania z działalności PKZP,
- współdziałanie z pracownikami wyznaczonymi przez zakład pracy do prowadzenia księgowości, obsługi kasowej i prawnej PKZP,
- prowadzenie innych spraw PKZP.
Zarząd PKZP reprezentuje interesy kasy na zewnątrz zakładu pracy np. w razie konieczności przed sądem.
Komentarze